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東日本大震災を経験した相談支援専門員における災害時の役割評価構造― 評価構造図による視覚化を通した要求の網羅的把握 ―
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/52
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/5234be8405-74a0-4dcb-a2a4-723a25dc634a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-06-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 東日本大震災を経験した相談支援専門員における災害時の役割評価構造― 評価構造図による視覚化を通した要求の網羅的把握 ― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Visualizing Role Evaluation Structure of Consultation Support Specialists during Great East Japan Earthquake using Structure Diagrams | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 東日本大震災 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 津波被害区域 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 災害時 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相談支援専門員の役割 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 評価構造 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Great East Japan Earthquake | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | areas damaged by tsunami | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | in time of disaster | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | roles of consultation support specialists | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | evaluation structure | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
佐藤, 匡仁
× 佐藤, 匡仁× 小澤, 昭彦× 田中, 尚× SATO , Masahito× OZAWA , Akihiko |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 東日本大震災において津波被害地域を担当していた相談支援専門員4 名を対象にフォーカスグループインタビューを行った。障害者の生活支援を担う職務を遂行する上で、震災時の課題と役割を振り返り、何を感じ、何を求めたのか、評価の階層性に視点をおいて役割要求の網羅的把握を目的とした。その結果、「関係者(誰)とどのように連絡をとるか」、「予め役割をどのように決めておくか」、「市町村と連携しての個別対応」、「統一した動きの未確立」、「災害時にいる場所、時間に応じた動き」、「療育手帳取得者の個人情報開示」、「防災関連機関との連携の薄さ」の7 点の課題が抽出された。これらが課題である理由として、「安否確認できない」等が語られたことから、災害発生時から段階や局面ごとに役割の整理を行うこと、業務遂行にはあらかじめ方向目標と行動規範が決められ、かつ柔軟な行動が認められていることの必要性が示唆された。 | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Duties of consultation support specialists include providing daily life support for persons with disabilities. A focus group interview was conducted with consultation support specialists( N=4) that were in charge of areas damaged by the tsunami during the Great East Japan Earthquake. Participants were asked about their feelings and needs when conducting their roles during the disaster. Then, their role demands were comprehensively examined, especially, from the perspective of evaluation hierarchy. The results identified the following issues: How to contact relevant people, How to predetermine roles, Individual support through cooperation with municipalities, Lack of integrated movements, Movement depending on place and time during disasters, Disclosing personal information of certified people with rehabilitation needs, and insufficient cooperation with disaster prevention agencies. The main problem with above issues was“ the difficulty in confirming safety.” Therefore, the importance of organizing roles based on different stages following a disaster is suggested. Moreover, goals and a code of conduct should be pre-decided for performing duties. Furthermore, flexibility of behaviors should be permitted. | |||||
書誌情報 |
岩手県立大学社会福祉学部紀要 en : Bulletin of the Faculty of Social Welfare, Iwate Prefectural University 巻 18, p. 85-91, 発行日 2016-03 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 岩手県立大学社会福祉学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1344-8528 |