ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 岩手県立大学看護学部紀要
  3. 14

看護学生の看護のイメージと個人要因との関連について

https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1847
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1847
3e1c3b15-40a6-48de-8ebb-495a44361977
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00008052200.pdf KJ00008052200.pdf (7.6 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-12-27
タイトル
タイトル 看護学生の看護のイメージと個人要因との関連について
言語 ja
タイトル
タイトル Image of nursing in nursing students, and associated factors
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護のイメージ
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 因子構造
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学年間の比較
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing student
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 image of nurses
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 influencing factor
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 comparison between the three years
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11373559
著者 鈴木, 美代子

× 鈴木, 美代子

WEKO 3499

ja 鈴木, 美代子

ja-Kana スズキ, ミヨコ

Search repository
井上, 都之

× 井上, 都之

WEKO 3500

ja 井上, 都之

ja-Kana イノウエ, サトシ

Search repository
高橋, 有里

× 高橋, 有里

WEKO 3501

ja 高橋, 有里

ja-Kana タカハシ, ユリ

Search repository
三浦, 奈都子

× 三浦, 奈都子

WEKO 3502

ja 三浦, 奈都子

ja-Kana ミウラ, ナツコ

Search repository
及川, 正広

× 及川, 正広

WEKO 3503

ja 及川, 正広

ja-Kana オイカワ, マサヒロ

Search repository
平野, 昭彦

× 平野, 昭彦

WEKO 3504

ja 平野, 昭彦

ja-Kana ヒラノ, アキヒコ

Search repository
菊池, 和子

× 菊池, 和子

WEKO 3505

ja 菊池, 和子

ja-Kana キクチ, カズコ

Search repository
Miyoko, Suzuki

× Miyoko, Suzuki

WEKO 3506

en Miyoko, Suzuki

Search repository
Satoshi, Inoue

× Satoshi, Inoue

WEKO 3507

en Satoshi, Inoue

Search repository
Takahashi, Yuri

× Takahashi, Yuri

WEKO 3508

en Takahashi, Yuri

Search repository
Miura, Natsuko

× Miura, Natsuko

WEKO 3509

en Miura, Natsuko

Search repository
Oikawa, Masahiro

× Oikawa, Masahiro

WEKO 3510

en Oikawa, Masahiro

Search repository
Hirano, Akihiko

× Hirano, Akihiko

WEKO 3511

en Hirano, Akihiko

Search repository
Kikuchi, Kazuko

× Kikuchi, Kazuko

WEKO 3512

en Kikuchi, Kazuko

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 研究報告
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,看護学生1~3年生の看護のイメージの特徴を明らかにし,その関連要因について検討することである.Osgood's の意味微分法による32項目と個人要因を用いて横断的に質問紙調査を実施した.対象者は,1年生71名,2年生89名,3年生58名の合計218名を分析対象とした.分析の結果,看護の肯定的イメージの平均得点は,1年生が最も高く,2年生は3学年で最も低い値を示した.看護のイメージについて探索的因子分析を行った結果,「社会的価値」「職業的専門性」「職業的魅力」「人間的内面性」の4因子が抽出できた.個人要因との関連では,看護職になることを目指し入学した学生は,肯定的に看護のイメージを感じており,反対に入学動機が曖昧な学生はネガティブにとらえている傾向にあった.特に「社会的価値」と「職業的魅力」因子で,1年生と2年生の間に有意差があった.その要因として看護学実習での経験が影響したものと考えられ,学習過程にそって学生個人に応じた教育的支援が重要であることが示唆された.
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study aims to examine the characteristics of the image of nurses in the minds of first-, second-, and third-year nursing students, and the associated personal factors that make up this image. A cross-sectional questionnaire survey was conducted using the 32 items in Osgood's semantics differential method, and various factors associated with personal characteristics. A total of 218 (first year: 71, second year: 89, third year: 58) responses were analyzed. The analysis showed that first-year students had the most positive image of nurses, and the second-year students, the most negative. An exploratory factor analysis suggested that the image of nurses comprises four factors: "social values," "professional expertise," "professional appeal," and "human personality." The associated personal factor analysis revealed that the students who are aiming to become nurses tend to have a positive image of nurses, while those whose motivation is ambiguous tend to have a negative view. In particular, social values and professional appeal differed significantly between the first- and second-year students. We find that nursing experience is influential, and hence, suggest that it is important to provide educational support as per the individual's learning process.
書誌情報 ja : 岩手県立大学看護学部紀要
en : Journal of the Faculty of Nursing, Iwate Prefectural University

巻 14, p. 33-48, 発行日 2012-01-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 6
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00008052200
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13449745
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:30:47.312683
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3