WEKO3
アイテム
小学校教師の自閉症スペクトラム児対応における「予定変更」リスク評価構造
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/932
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/9325cd447b7-b0a9-41db-9097-99ceda96c2dc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-12-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校教師の自閉症スペクトラム児対応における「予定変更」リスク評価構造 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Structure of Risk Evaluation of "Schedule Changes" by Elementary School Teachers dealing with Children with Autism Spectrum Disorders | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校教師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自閉症スペクトラム児 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校生活リスク | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 予定変更 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リスク評価構造 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | elementary school teachers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | children with autism spectrum disorders | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | risks in school life | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | schedule changes | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | structure of risk evaluation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11338412 | |||||
著者 |
佐藤, 匡仁
× 佐藤, 匡仁× 山田, 幸恵× 宮城, 好郎× SATO, Masahito× YAMADA, Sachie× MIYAGI, Yoshiro |
|||||
著者所属(日) | ||||||
岩手県立大学社会福祉学部 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
岩手県立大学社会福祉学部 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
岩手県立大学社会福祉学部 | ||||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 自閉症スペクトラム児が小学校生活を送る上で、本人にとっての"よろしくない"状況を「小学校生活リスク」として定義し、小学校教師が自閉症スペクトラム児対応において学校生活上のリスク状況と捉える評価構造を調査した。特別支援教育コーディネーターの小学校教師21名を対象にインタビューし、最も多い12名が回答した「予定変更」について質的に分析を行った。その結果、よくない理由の上位項目として「意欲低下」、「学業支障」、「集団作用のマイナス効果」、「特性関与のマイナス影響」視点が示された。また生起条件の下位項目として「天候によって時程が変わる」、「休み時間」、「特別時程」をはじめとする8点が示された。価値観の水準ではワーストケースを想定する大局的視野で判断し、具体の水準では教育意図と学習経験の乖離のきっかけ場面が語られたことから、教師個々でのリスク制御が及びにくい課題等への対応の必要性が示唆された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The structure of risk evaluation in school life by elementary school teachers in dealing with children with autism spectrum disorders was investigated. Conditions undesirable for children with autism spectrum disorders were defined as "risks in elementary school life." Interviews were conducted with elementary school teachers (N = 21), who were also special support education coordinators. Qualitative analysis was conducted on schedule changes, based on the responses of 12 participants. The results indicated the following superordinate reasons for the undesirability of schedule changes: decrease in motivation, obstruction to studies, negative effects on group action, and "negative effect on characteristics involvement. Furthermore, eight subordinate factors causing schedule changes were identified, which included the whether, break time, and special curriculums, among others. Teachers narrated value judgments by assuming the worst-case scenarios. Moreover, they concretely narrated a case for divergence between educational intentions and learning experiences. The need to deal with risks that are difficult for individual teachers to control is suggested. | |||||
書誌情報 |
岩手県立大学社会福祉学部紀要 en : Bulletin of the Faculty of Social Welfare, Iwate Prefectural University 巻 16, p. 11-21, 発行日 2014-03-01 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 4 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009459579 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448528 |