WEKO3
アイテム
休日勤務時の学内託児活動の実践と課題
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/51
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/518a442d3e-950b-439b-a54f-617cdb6702dd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-06-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 休日勤務時の学内託児活動の実践と課題 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Implementation of and Issues Concerning On-Campus Daycare Service during Holiday Hours | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 休日勤務 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 職場内託児 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生ボランティア | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子育て支援 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Holiday work | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | On-site daycare | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Student volunteers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Childcare support | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
佐々木, 千晶
× 佐々木, 千晶× 庄司, 知恵子× 菅野, 道生× 下平 , なをみ× 伊藤 , 彩× 櫻, 幸恵× SASAKI , Chiaki× SHOJI, Chieko× SHIMOTAI , Naomi× ITO , Aya× SAKURA , Yukie |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本学では入試等の休日勤務にあたって多数の教職員に業務が割り当てられるが、乳幼児・小学生を持つ教職員に対する大学としての支援体制はない。こうした現状を受け、教職員有志の活動として平成26 年度の3 回の休日勤務時に、学生ボランティアが子どもと遊んで過ごすことを基本として託児の実践を行った。実践を通してニーズを顕在化させ、ノウハウを提示して大学事業化に繋げることをねらいとした。その結果、(1)託児場所の確保、(2)学生ボランティアの育成、(3)緊急時の体制、(4)活動の周知・信頼性の確保、(5)運営の担い手、(6)実施主体の明確化が課題として挙げられ、その多くは大学が実施主体となることで解決可能と考えられた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | At this university, holiday work, such as for entrance examinations, is divided up between many faculty members and administrative staff , but the university has no support system for faculty and staff who have infants or elementary school students. Against this background, faculty and staff volunteers implemented daycare during the three holiday work periods in 2014 with a basic premise that student volunteers would spend time with the children by playing with them. Through this daycare, we hoped to identify needs of faculty and staff and turn daycare into an operation by the university through presenting knowhow. The results show that the following are issues:( 1) securing daycare locations,( 2) training student volunteers,( 3) creating emergency systems,( 4) publicizing the activity and confirming the reliability of volunteers,( 5) selecting who bears management responsibility, and (6) defining the administrative body. It is believed that the majority of these issues will be resolved by the university becoming the administrative body. | |||||
書誌情報 |
岩手県立大学社会福祉学部紀要 en : Bulletin of the Faculty of Social Welfare, Iwate Prefectural University 巻 18, p. 77-83, 発行日 2016-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 岩手県立大学社会福祉学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1344-8528 |