WEKO3
アイテム
自然科学からみた宮沢賢治の「スケッチ」 : 「春と修羅」における天空の表現を例に
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1232
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/123282ce87e6-6ae0-435e-b779-14338b2ed8a0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-12-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自然科学からみた宮沢賢治の「スケッチ」 : 「春と修羅」における天空の表現を例に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Kenji Miyazawa's Sketch As Natural Science Sees It : Take the descriptions of the sky in "Haru-to-Shura" ("Spring and Ashura") for instance | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 宮沢賢治 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スケッチ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 天空の表現 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 色彩 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 鉱物 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kenji Miyazawa | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sketch | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | descriptions of sky | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | colors | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | minerals | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11348438 | |||||
著者 |
米地, 文夫
× 米地, 文夫× 佐野, 嘉彦× YONECHI, Fumio× SANO, Yoshihiko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
岩手県立大学総合政策学部 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
岩手県立大学総合政策学部 | ||||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 宮沢質治の作品に頻出する「スケッチ」という語について、自然科学の立場から検討を加えた。賢治にとって「スケッチ」とは、自然科学におけるフィールドワークの「スケッチ」に類するものであった。一般には詩と呼ばれている賢治の「心象スケッチ」は、彼自身は詩ではなく、科学的な「スケッチ」であり、彼の心象に映じた心理学的世界像を科学的に記載し、後日の分析のための論料(証拠)としようとするものであった。賢治の「スケッチ」が描く世界は、現実の世界から彼の心象に投影されたものであり、賢治にとっては、真の世界像を構築するための論料(証拠)であった。 特に「心象スケッチ」の名のもとに書かれた作品における天空の表現を例にとりあげ、すなわち、賢治の「スケッチ」の特性の一端を明らかにした。すなわち、空や雲の色を、鉱物、特に宝石、貴石を比喩に用いて描写し、それによって色相のみならず、彩度や明度まで的確に表現しようとしたのである。そのような比喩は、一般の読者には難解で衒学的と受け取られがちである。しかしながら、賢治にとって、宝石、貴石などの名称を絵の具のように選んで用いるのは、科学的に最も的確に表現するために必要なスケッチ技法として、当然のことなのであった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The term "sketch, " frequently used in the works of Kenji Miyazawa, was discussed from the standpoint of natural science. "Sketch" as defined by him was equal to "sketch" in field-work in the genre of natural science. "Shinsho (image) sketches" of Miyazawa, typically referred to as poems, were not just poems, but scientific "sketches" for him ; they were scientific descriptions of psychological images of the world created in his imaged scenery and the evidence he intended to use far later analysis. The world as described in Miyazawa's sketches was the real world projected onto his imagined scenery and was for him the evidence to construct a real image of the world The author particularly focused on the descriptions of the "sky" in a work of his written with respect to "Shinsho (image) sketches" and clarified some of the characteristics of Miyazawa's "sketches." He made figurative descriptions of the colors of sky or clouds by minerals, particularly gems and jewels, thereby trying to express accurately hues as well as saturation and brightness. Such metaphors may well be taken by general readers as abstruse and pedantic. But he chose and used the names of various gems and jewels like paints because it was his logical choice as a sketch technique necessary for scientific and highly accurate descriptions. | |||||
書誌情報 |
総合政策 en : Journal of policy studies 巻 6, 号 1, p. 63-75, 発行日 2004-09-30 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 6 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004255949 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13446347 |