WEKO3
アイテム
エスノメソドロジカル・センス― いま、ソーシャルワーカーに求められる力とは ―
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/53
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/5361b2f23d-36e7-4f5a-b344-56510f3b5905
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-06-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | エスノメソドロジカル・センス― いま、ソーシャルワーカーに求められる力とは ― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Ethnomethodological Senses : Ability Required for Social Worker | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 施設虐待 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 専門能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理論と実践のかい離 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 《いま-ここ》 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「見られているが気づかれていない」 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | institutional abuse | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | professional ability | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | “the g ap between theories and practices” | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | “now and here” | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | “seen-but-unnoticed” | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
藤田 , 徹
× 藤田 , 徹× FUJITA , Toru |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論は、ある施設虐待事件を通して、改めてソーシャルワークの専門能力が抱える「理論と実践のかい離」をめぐる課題の本質を見極める作業と、それを解消する手立てとしてエスノメソドロジーを導入する意義と効果の検討を目的としている。特に《いま-ここ》におけるソーシャルワーク実践の構築的特徴の提起を通して、エスノメソドロジーの導入の有効性を説明する。また、それを「エスノメソドロジカル・センス」としてソーシャルワーカーの専門能力へ位置づけ習得することの意義を指摘する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to newly clarify the challenges surrounding the“ Gap between theories and practices” which the social work expertise involves, and also to review the significance and effectiveness of introducing ethnomethodology to resolve them, through the abuse case in a certain institution. The effectiveness of introducing ethnomethodology is discussed by raising the constructive features of social work practices «hear and now» in particular. Also, they are positioned as the “ ethnomethodological senses” in the social worker’s expertise to assert the significance of their acquisition. | |||||
書誌情報 |
岩手県立大学社会福祉学部紀要 en : Bulletin of the Faculty of Social Welfare, Iwate Prefectural University 巻 18, p. 93-102, 発行日 2016-03 |