ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 岩手県立大学看護学部紀要
  3. 7

小学校教師の怒り経験に関する探索的研究

https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1682
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1682
0ff8324e-9964-473d-b2f9-6abbd9e6fe72
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004167234.pdf KJ00004167234.pdf (959.3 kB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-12-27
タイトル
タイトル 小学校教師の怒り経験に関する探索的研究
言語 ja
タイトル
タイトル An Exploratory Study on Anger in Elementary School Teachers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学校教師
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 怒り
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 怒り対処行動
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 攻撃行動
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Elementary School Teachers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Anger
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Anger-Coping Behavior
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Aggressive Behavior
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11373559
著者 藤井, 義久

× 藤井, 義久

WEKO 2811

ja 藤井, 義久

ja-Kana フジイ, ヨシヒサ

Search repository
Fujii, Yhoshihisa

× Fujii, Yhoshihisa

WEKO 2812

en Fujii, Yhoshihisa

Search repository
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 原著
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Original Article
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は,小学校教師版怒り尺度および小学校教師版怒り対処尺度を開発し,それらの尺度を用いて,小学校教師の怒り水準と怒り対処行動との関係について検討することである.研究Iでは,小学校教師392名(男性141名,女性251名)を対象にして,小学校教師版怒り尺度を開発し,その信頼性,妥当性について検討した.因子分析の結果,小学校教師版怒り尺度は,30項目3因子構造(「児童の言動」因子,「同僚や保護者の言動」因子,「多忙な仕事」因子)であることが判明した.また,小学校教師版怒り尺度は,高い信頼性,妥当性を示した.研究IIでは,研究Iと同一の小学校教師を対象にして,小学校教師版怒り対処尺度を開発し,怒り水準と怒り対処行動との関係について分析した.因子分析の結果,小学校教師版怒り対処尺度は,24項目6因子構造(「相談」因子,「児童への攻撃」因子よ「リラクゼーション」因子,「抑圧」因子,「家族への攻撃」因子,「自力問題解決」因子)であることが判明した.また,小学校教師版怒り対処尺度は,高い信頼性,妥当性を示した.そこで,小学校教師の怒り水準と怒り対処行動との関係について検討するために分散分析を行った.その結果,男女とも,怒り水準が高くなればなるほど,小学校教師は,怒り喚起場面において攻撃行動を取る傾向がより強くなることがわかった.
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this research was to develop two scales ; (1) for measuring anger and (2) for measuring anger coping behavior, and to examine the relationship between the level of anger and anger coping behavior of elementary school teachers using these scales. In Study 1, the reliability and validity of the first scale was examined in 392 elementary school teachers (141 men, 251 women). Results of factor analysis indicated that the 30-item scale consisted of three factors (Speech and Behavior of Children, Speech and Behavior of Colleagues and Parents, and Busy at Work). The Scale had a high degree of reliability and validity. In Study 2, the same teachers participated in developing a scale of anger coping behavior. Then the relationship between the level of anger and anger coping behavior was analyzed. Results of factor analysis indicated that the second scale with 24 items consisted of six factors (Consultation, Attacking the child, Relaxation, Repression, Family Attack and Self-Solution). Moreover, the Anger Coping Scale had high reliability and validity. An analysis variance on the relationship between the level of anger and anger coping in elementary school teachers indicated that higher the level of anger, the stronger was the tendency for aggressive behavior. This result was independent of the teacher' s gender.
書誌情報 ja : 岩手県立大学看護学部紀要
en : Journal of the Faculty of Nursing, Iwate Prefectural University

巻 7, p. 31-41, 発行日 2005-03-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 6
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004167234
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 13449745
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:32:43.237461
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3