WEKO3
アイテム
小学校教師の怒り経験に関する探索的研究
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1682
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/16820ff8324e-9964-473d-b2f9-6abbd9e6fe72
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-12-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 小学校教師の怒り経験に関する探索的研究 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Exploratory Study on Anger in Elementary School Teachers | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校教師 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 怒り | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 怒り対処行動 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 攻撃行動 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Elementary School Teachers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Anger | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Anger-Coping Behavior | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Aggressive Behavior | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11373559 | |||||
著者 |
藤井, 義久
× 藤井, 義久× Fujii, Yhoshihisa |
|||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 原著 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Original Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,小学校教師版怒り尺度および小学校教師版怒り対処尺度を開発し,それらの尺度を用いて,小学校教師の怒り水準と怒り対処行動との関係について検討することである.研究Iでは,小学校教師392名(男性141名,女性251名)を対象にして,小学校教師版怒り尺度を開発し,その信頼性,妥当性について検討した.因子分析の結果,小学校教師版怒り尺度は,30項目3因子構造(「児童の言動」因子,「同僚や保護者の言動」因子,「多忙な仕事」因子)であることが判明した.また,小学校教師版怒り尺度は,高い信頼性,妥当性を示した.研究IIでは,研究Iと同一の小学校教師を対象にして,小学校教師版怒り対処尺度を開発し,怒り水準と怒り対処行動との関係について分析した.因子分析の結果,小学校教師版怒り対処尺度は,24項目6因子構造(「相談」因子,「児童への攻撃」因子よ「リラクゼーション」因子,「抑圧」因子,「家族への攻撃」因子,「自力問題解決」因子)であることが判明した.また,小学校教師版怒り対処尺度は,高い信頼性,妥当性を示した.そこで,小学校教師の怒り水準と怒り対処行動との関係について検討するために分散分析を行った.その結果,男女とも,怒り水準が高くなればなるほど,小学校教師は,怒り喚起場面において攻撃行動を取る傾向がより強くなることがわかった. | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this research was to develop two scales ; (1) for measuring anger and (2) for measuring anger coping behavior, and to examine the relationship between the level of anger and anger coping behavior of elementary school teachers using these scales. In Study 1, the reliability and validity of the first scale was examined in 392 elementary school teachers (141 men, 251 women). Results of factor analysis indicated that the 30-item scale consisted of three factors (Speech and Behavior of Children, Speech and Behavior of Colleagues and Parents, and Busy at Work). The Scale had a high degree of reliability and validity. In Study 2, the same teachers participated in developing a scale of anger coping behavior. Then the relationship between the level of anger and anger coping behavior was analyzed. Results of factor analysis indicated that the second scale with 24 items consisted of six factors (Consultation, Attacking the child, Relaxation, Repression, Family Attack and Self-Solution). Moreover, the Anger Coping Scale had high reliability and validity. An analysis variance on the relationship between the level of anger and anger coping in elementary school teachers indicated that higher the level of anger, the stronger was the tendency for aggressive behavior. This result was independent of the teacher' s gender. | |||||
書誌情報 |
ja : 岩手県立大学看護学部紀要 en : Journal of the Faculty of Nursing, Iwate Prefectural University 巻 7, p. 31-41, 発行日 2005-03-01 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 6 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004167234 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 13449745 |