@article{oai:iwate-pu.repo.nii.ac.jp:00001652, author = {三浦, まゆみ and 菊池, 和子 and 平野, 昭彦 and 伊藤, 道子 and 高橋, 有里 and 石田, 陽子 and 三浦, 奈都子 and 兼松, 百合子 and 中村, 令子 and 千葉, ミツ子 and 平, 栄子 and 荒谷, 寿子 and 岩間, 亜由美 and 高崎, 芳恵 and MIURA, Mayumi and KIKUCHI, Kazuko and HIRANO, Akihiko and ITO, Michiko and TAKAHASHI, Yuri and ISHIDA, Yoko and MIURA, Natsuko and KANEMATSU, Yuriko and NAKAMURA, Reiko and CHIBA, Mitsuko and TAIRA, Eiko and ARAYA, Hisako and IWAMA, Ayumi and TAKASAKI, Yoshie}, journal = {岩手県立大学看護学部紀要, Journal of the Faculty of Nursing, Iwate Prefectural University}, month = {Mar}, note = {一般に、基礎看護技術は「共通技術」「生活援助技術」「治療援助技術」に大別される.従来の授業はそれぞれ独立した形で単元毎に教授しているが,本来「共通技術」は「生活援助技術」「治療援助技術」の中に取り込まれて教授することが望ましいと考えられる.そこで「共通技術」の中で、近年特に必要とされている技術を取り上げることとし,コミュニケーションを含めた「心理的ケア」,対象の自立を促す教育・指導を含めた「自立への援助」,身体状態をアセスメントする能力としての「フィジカルアセスメント」,「感染予防」の4つの「共通技術」を抽出した.次に我々は「生活援助技術」の1つである「清潔」の単元を取り上げ,4つの「共通技術」を取り入れた事例を作成し,2校で授業を展開した.そして従来の講義と項目ごとの演習の授業を行った1校と比較し,その効果について検討した.具体的には学生に「清潔」の単元の授業開始前と終了後に同じ事例を提示し,援助にあたっての留意点を,援助前・援助中・援助後の3つにわけて記述してもらった。記述された内容については,1つの意味をもつ文章を1と数え,共通技術ごとに授業開始前と授業終了後に記述した文章数の平均を算出した.授業前後の平均文章数を比較すると,「自立への援助」において終了後の平均文章数が多くなっている。さらに授業前後の一人一人の文章数の差を算出し、学校ごとのその平均値比較した結果,ここでも「自立への援助」において従来の授業よりも試みた授業を行った学校の方が平均の差が大きかった。留意点の数の増加数という視点からみると「自立への援助」において学習効果があろことが示唆された。, In general, basic nursing skills can be divided broadly into three categories: 'nursing skills used to support the patient's every-day life', 'nursing skills used to support medical treatment', and'common nursing skills'. Instruction in existing nursing classes concentrates on each of these categories independently, but it is thought desirable that 'common nursing skills'be incorporated into the instruction of 'nursing skills used to support the patient's every-day life', 'nursing skills used to support medical treatment'. 'Common nursing skills'comprises a range of skills (including communication, safety and comfort, prevention of infection, education and guidance, and nursing process, at all) but for the purpose of this study, particular attention was paid to the areas 'psychological care', 'physical assessment', 'support of the independence of the patient', and 'prevention of infection'. A case study was designed in which the topic 'hygiene' (one of the elements contained within the category 'nursing skills used to support the patient's every-day life'was combined with the four 'common nursing skills' areas listed above. A trial class was held to investigate the effectiveness of the case study as the new methodology, using existing,classes as the control. As a result, it was suggested that the trial classes had the greatest beneficial effect on the area 'support of the independence of the patient', 7, KJ00004261236, 研究報告, Study Report}, pages = {33--40}, title = {「清潔」の援助技術に共通技術の要素を取り入れた教育方法の検討 : 3校の授業前後の比較}, volume = {6}, year = {2004}, yomi = {ミウラ, マユミ and キクチ, カズコ and ヒラノ, アキヒコ and イトウ, ミチコ and タカハシ, ユリ and イシダ, ヨウコ and ミウラ, ナツコ and カネマツ, ユリコ and ナカムラ, レイコ and チバ, ミツコ and タイラ, エイコ and アラヤ, ヒサコ and イワマ, アユミ and タカサキ, ヨシエ} }