WEKO3
アイテム
ドイツにおけるワイン農家レストランの歴史的発展と役割の変化 : バーデン・ヴェルテンベルク州におけるベーセンの事例を手がかりに
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1414
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1414930ba0f5-3982-42c5-9e55-67f5042595c8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-12-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ドイツにおけるワイン農家レストランの歴史的発展と役割の変化 : バーデン・ヴェルテンベルク州におけるベーセンの事例を手がかりに | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Besenwirtschaften in Germany : A case study in Baden-Wurttemberg | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ベーセン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ワイン生産者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ワインの直売 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コミュニケーションの社会的な場 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | グローバリゼーション | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Besenwirtschaft | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | wine-grower | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-marketing of wine | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social location of communication | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | globalization | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11348438 | |||||
著者 |
劉, 文静
× 劉, 文静× Liu-Wurz, Wenjing |
|||||
著者所属(英) | ||||||
en | ||||||
Center for Liberal Arts Education and Reseach, Iwate Prefectural University | ||||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | BesenはBesenwirtschaftenの略語で、日本語では「ベーセン」と表記する。Besenは日本語に訳せば箒(ほうき)の意味で、ワイン農家が玄関前や看板の飾りに使われている。ワインのほかにシンプルな伝統食の提供も許されていることから、ワイン農家レストランともいえよう。これはドイツに存在するワイン直売の特別な形態であり、地域によって呼び名が異なるがBaden-Wurttemberg州のWurttemberg地方では一般的に使用されている。この伝統は紀元800年頃にカール大帝によって初めてワイン農家に自家の居間でワインを販売する権利が与えられた時期からとされ、現在に至っている。本稿ではドイツ全体のワイン生産と消費の状況を概観した上で、特にBesenの歴史的発展と役割変化について文献資料を用いて整理する。また、2005年から2008年の夏の間に行われた聞き取り調査から得たデータを中心にBaden-Wurttemberg州Wurttemberg地方におけるワイン農家がかかわっているいくつかの協同組織の形成と役割について概説し、さらに3つのBesen農家の事例を紹介し、その成功の鍵と地域の文化的特徴によって支えられてきた要因を分析する。何世紀にもわたって貧困のシンボルであったBesenの役割は大きく変化してきている。その歴史的発展過程において、ワイン農家の協同組合の役割が非常に大きい。貧困の脱出においてだけではなく、レストラン、バー、パブなどワインを取り扱う業者との間の合意の成功を導いた。そのことによって、結果的にBesen農家、ワイン協同組合、飲食業界が暗黙の了解のように地方ワインの販売に協力することになっている。今日において、経済のグローバル化の影響を受けつつも、なお8割近いワインの地域内消費が実現されている。現在もBesenは依然としてワイン農家の販売戦略の一つである。しかし、その地域におけるコミュニケーションの社会的な場として、またくつろいだ雰囲気が醸し出されている場としての役割が見直され、それによって、観光の場として生かされているように見受けられる。したがって、Besenは伝統文化の象徴とワインの直売としての販売形態といった新しい意味合いを有するようになり、グローバルゼーションに対応するローカルゼーションとしての存在意義も注目されるべきではないかと考えられる。農家レストランが増えつつある日本にとっても、地域に根付き、伝統文化を生かした、地域活性化および地域間交流を志向する本事例のあり方から多くの示唆を得ることができるのではなかろうか。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The term "Besen" is a colloquial short form of "Besenwirtschaft", which is a special form of distribution of wine in Germany, especially in Baden-Wurttemberg. The wine-growers place a broom ("Besen" in German) in front of their doors. This tradition started around 800 with a decree from Karl the Great which permitted wine-growers to serve their wine in their own private homes. In this paper the focus is laid on the basis of the production and consumption of wine in Wurttemberg, especially on the historical development and the change of the function of the "Besenwirtschaften" till today, and after having carried out some "Besen" - case studies, on the attempt to find the keys to the success of the "Besen" and the characteristics of the traditional culture as a social location in Wurttemberg. The historical development of the "Besen" has changed in the last centuries. In the beginning the "Besen" symbolized poverty and poor quality of the wine. Now we are confronted with the new meaning of the "Besen" and its dealing with globalization. Nowadays the "Besen" has more or less the function of a social location of communication and is still a strategy of direct marketing and an important method of selling one's own wine directly at the farm, managed by the whole family in a special, cosy atmosphere. In this paper, from the historical development and the changing of the function of "Besen", we can point out the factors of the continuance of "Besen" up to today. The "Besen" have changed in from and function, having passed through different periods and conditions after some schemes of compromises that have taken place. "Besen" today has the new meaning as a traditional culture and the method of direct selling marketing. Moreover, the modern "Besen" version is in the opposite standpoint to globalization. That means that "Besen" is not only the compromise between tradition and modern, local and global. Finally you can say that nowadays the situation of the "Besen" culminates in the tradition as a new style. It inspires some ideas with the time of globalization of agriculture for all farmers, even those in Japan. The knowledge about the traditional, folkloristic and local background of the "Besen" could help to establish successful and sustainable farmer's restaurants in Japan in their local areas. | |||||
書誌情報 |
総合政策 en : Journal of policy studies 巻 10, 号 2, p. 137-161, 発行日 2009-06-01 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 5 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00007574059 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13446347 |