ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 総合政策
  3. 10
  4. 2

ドイツにおけるワイン農家レストランの歴史的発展と役割の変化 : バーデン・ヴェルテンベルク州におけるベーセンの事例を手がかりに

https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1414
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1414
930ba0f5-3982-42c5-9e55-67f5042595c8
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00007574059.pdf KJ00007574059.pdf (8.2 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-12-27
タイトル
タイトル ドイツにおけるワイン農家レストランの歴史的発展と役割の変化 : バーデン・ヴェルテンベルク州におけるベーセンの事例を手がかりに
タイトル
タイトル Besenwirtschaften in Germany : A case study in Baden-Wurttemberg
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
主題Scheme Other
主題 ベーセン
キーワード
主題Scheme Other
主題 ワイン生産者
キーワード
主題Scheme Other
主題 ワインの直売
キーワード
主題Scheme Other
主題 コミュニケーションの社会的な場
キーワード
主題Scheme Other
主題 グローバリゼーション
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Besenwirtschaft
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 wine-grower
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-marketing of wine
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 social location of communication
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 globalization
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11348438
著者 劉, 文静

× 劉, 文静

WEKO 2371

劉, 文静

Search repository
Liu-Wurz, Wenjing

× Liu-Wurz, Wenjing

WEKO 2372

en Liu-Wurz, Wenjing

Search repository
著者所属(英)
en
Center for Liberal Arts Education and Reseach, Iwate Prefectural University
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 BesenはBesenwirtschaftenの略語で、日本語では「ベーセン」と表記する。Besenは日本語に訳せば箒(ほうき)の意味で、ワイン農家が玄関前や看板の飾りに使われている。ワインのほかにシンプルな伝統食の提供も許されていることから、ワイン農家レストランともいえよう。これはドイツに存在するワイン直売の特別な形態であり、地域によって呼び名が異なるがBaden-Wurttemberg州のWurttemberg地方では一般的に使用されている。この伝統は紀元800年頃にカール大帝によって初めてワイン農家に自家の居間でワインを販売する権利が与えられた時期からとされ、現在に至っている。本稿ではドイツ全体のワイン生産と消費の状況を概観した上で、特にBesenの歴史的発展と役割変化について文献資料を用いて整理する。また、2005年から2008年の夏の間に行われた聞き取り調査から得たデータを中心にBaden-Wurttemberg州Wurttemberg地方におけるワイン農家がかかわっているいくつかの協同組織の形成と役割について概説し、さらに3つのBesen農家の事例を紹介し、その成功の鍵と地域の文化的特徴によって支えられてきた要因を分析する。何世紀にもわたって貧困のシンボルであったBesenの役割は大きく変化してきている。その歴史的発展過程において、ワイン農家の協同組合の役割が非常に大きい。貧困の脱出においてだけではなく、レストラン、バー、パブなどワインを取り扱う業者との間の合意の成功を導いた。そのことによって、結果的にBesen農家、ワイン協同組合、飲食業界が暗黙の了解のように地方ワインの販売に協力することになっている。今日において、経済のグローバル化の影響を受けつつも、なお8割近いワインの地域内消費が実現されている。現在もBesenは依然としてワイン農家の販売戦略の一つである。しかし、その地域におけるコミュニケーションの社会的な場として、またくつろいだ雰囲気が醸し出されている場としての役割が見直され、それによって、観光の場として生かされているように見受けられる。したがって、Besenは伝統文化の象徴とワインの直売としての販売形態といった新しい意味合いを有するようになり、グローバルゼーションに対応するローカルゼーションとしての存在意義も注目されるべきではないかと考えられる。農家レストランが増えつつある日本にとっても、地域に根付き、伝統文化を生かした、地域活性化および地域間交流を志向する本事例のあり方から多くの示唆を得ることができるのではなかろうか。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The term "Besen" is a colloquial short form of "Besenwirtschaft", which is a special form of distribution of wine in Germany, especially in Baden-Wurttemberg. The wine-growers place a broom ("Besen" in German) in front of their doors. This tradition started around 800 with a decree from Karl the Great which permitted wine-growers to serve their wine in their own private homes. In this paper the focus is laid on the basis of the production and consumption of wine in Wurttemberg, especially on the historical development and the change of the function of the "Besenwirtschaften" till today, and after having carried out some "Besen" - case studies, on the attempt to find the keys to the success of the "Besen" and the characteristics of the traditional culture as a social location in Wurttemberg. The historical development of the "Besen" has changed in the last centuries. In the beginning the "Besen" symbolized poverty and poor quality of the wine. Now we are confronted with the new meaning of the "Besen" and its dealing with globalization. Nowadays the "Besen" has more or less the function of a social location of communication and is still a strategy of direct marketing and an important method of selling one's own wine directly at the farm, managed by the whole family in a special, cosy atmosphere. In this paper, from the historical development and the changing of the function of "Besen", we can point out the factors of the continuance of "Besen" up to today. The "Besen" have changed in from and function, having passed through different periods and conditions after some schemes of compromises that have taken place. "Besen" today has the new meaning as a traditional culture and the method of direct selling marketing. Moreover, the modern "Besen" version is in the opposite standpoint to globalization. That means that "Besen" is not only the compromise between tradition and modern, local and global. Finally you can say that nowadays the situation of the "Besen" culminates in the tradition as a new style. It inspires some ideas with the time of globalization of agriculture for all farmers, even those in Japan. The knowledge about the traditional, folkloristic and local background of the "Besen" could help to establish successful and sustainable farmer's restaurants in Japan in their local areas.
書誌情報 総合政策
en : Journal of policy studies

巻 10, 号 2, p. 137-161, 発行日 2009-06-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 5
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00007574059
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13446347
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:18:18.852830
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3