ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 総合政策
  3. 7
  4. 2

農産物直売所にとって成功とは何か : 岩手県内直売所の事例

https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1296
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1296
5754cec4-9429-4520-8f8d-f0af2c996962
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004529698.pdf KJ00004529698.pdf (2.8 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-12-27
タイトル
タイトル 農産物直売所にとって成功とは何か : 岩手県内直売所の事例
タイトル
タイトル Defining Success for Farmer's Markets : The Case of Farmer's Markets in Iwate Prefecture
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 農産物直売所
キーワード
主題Scheme Other
主題 産地直売
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本における青果物流通システム
キーワード
主題Scheme Other
主題 岩手県内の直売所
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 farmer's market
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 direct marketing by farmers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 circulation system of fruits and vegetables in Japan
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 farmer's markets in Iwate Prefecture
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11348438
著者 細谷, 昂

× 細谷, 昂

WEKO 2261

細谷, 昂

ja-Kana ホソヤ, タカシ

Search repository
小野寺, 敦子

× 小野寺, 敦子

WEKO 2262

小野寺, 敦子

ja-Kana オノデラ, アツコ

Search repository
Hosoya, Takashi

× Hosoya, Takashi

WEKO 2263

en Hosoya, Takashi

Search repository
Onodera, Atsuko

× Onodera, Atsuko

WEKO 2264

en Onodera, Atsuko

Search repository
著者所属(日)
岩手県立大学
著者所属(日)
岩手医科大学医局
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
記事種別(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 近年農産物直売所が、関心をよんでいる。岩手県内でもあちこちの道路際に、果物や野菜を並べた直売所をよく見かける。しかし、ひるがえって農産物直売所とは何か、と考えると、答えはそう簡単ではない。いわゆる「産直」には違いないが、「産直」にもさまざまな形態がある。近ごろでは、スーパーマーケットにさえ、「産直コーナー」が開設されているほどである。さらに、農産物直売所は何を目指すべきか。農産物直売所にとって成功とは何か、となると、いっそう問題は難しくなる。農家の所得を増やすためであることはむろんだが、売れればよいかというと、問題はそう簡単ではないように思う。販売高からすれば、スーパーマーケットに到底かなわないのが多くの実情であろう。それにもかかわらず生産者側からも消費者側からも広く関心をよんでいるのはどのような特性にあるのであろうか。この稿では、まず前提的な作業として日本の青果物流通のなかでの直売所の位置づけ、その特質についてやや理論的な考察をおこなった上で、岩手県内の直売所に対するアンケート調査および面接調査の結果によってその実態を明らかにし、農産物直売所は何を目指すべきか、農産物直売所にとって成功とは何か、という問いに対する回答を模索してみたい。得られた結論はこうである。青果物直売所の成功は、売上高だけで測定されるようなものではなく、個別生産者のそれぞれの生産物の消費者への直接販売という特質が、そのことによる人格性、個別性の発揮という特質がどれだけ生かされているか、その基盤として小経営の小規模生産の特質がどれだけ発揮されているか、という観点から評価されるべきであり、さらにいえば経済的意義だけでなく、消費者との、あるいは生産者相互のパーソナル・コミュニケーション、そして地域活性化への寄与、などさまざまな社会的意義をも含めて、多面的な観点から評価されなければならない。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In recent years, farmer's markets have attracted the interest of many people in Japan. In Iwate Prefecture too, we can see farmer's markets displaying various fruits and vegetables by the roadside. But what is a farmer's market? Upon reflection, this is not an easy question to answer. A farmer's market must be "direct marketing by farmers", but there are many types of such marketing processes. Nowadays, even supermarkets set up "direct marketing corners". Furthermore, what should farmer's markets aim at? And what is success for farmer's markets? These are the more difficult questions. Of course farmer's markets aim to increase the incomes of farmers, but perhaps we may not say that the more they sell, the more they succeed. The problem is more complicated. It is a fact that farmer's markets fall far below supermarkets in the point of sales figures. Nevertheless, what kinds of characteristics of farmer's markets attract the interest of both producers and consumers widely? In this paper we first perform some theoretical examination about the specific significance of the existence or characteristics of the farmer's market in the circulation system of fruits and vegetables in Japan, and then clarify their actual situation by a questionnaire investigation and case studies of farmer's markets in Iwate Prefecture. Through this we will search for the answer to the question "what is the definition of success for farmer's markets?" Our conclusion is as follows. The success of farmer's markets should not be evaluated only from the viewpoint of sales figures. Rather, it should be comprehensively evaluated from the viewpoint of how much the characteristics of a farmer's market are shown, that is a) the characteristic of direct sales of each product of individual producers to consumers; b) the characteristic of personality or individuality of producers; and c) the characteristic of small scale production of family farms as the basis of the farmer's market. Further, it should be evaluated not only from the viewpoint of the economic significance, but also from the multi-dimensional viewpoints which include various social significances such as personal communication between producers and consumers, mutual communication among producers themselves, contributions to the activation of the community, and so on.
書誌情報 総合政策
en : Journal of policy studies

巻 7, 号 2, p. 187-216, 発行日 2006-03-01
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 7
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00004529698
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13446347
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:19:18.818945
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3