@article{oai:iwate-pu.repo.nii.ac.jp:00001231, author = {黒岩, 幸子 and KUROIWA, Yukiko}, issue = {1}, journal = {総合政策, Journal of policy studies}, month = {Sep}, note = {1955-56年の日ソ交渉を契機として、日本政府は、サンフランシスコ平和条約で日本が放棄した千島列島に南千島(択捉・国後)は含まれないとの立場をとり始め、それ以降、択捉、国後、色丹、歯舞は「北方領土」と呼ばれるようになった。「北方領土」が四島を指す固有名詞として定着すると同時に、千島列島は切断され、カムチャッカと道東を結ぶステッピング・ストーン(踏み石)としての役割も、かつて列島全体に居住していた先住民の歴史も捨象されてしまった。千島列島には、先史時代から現在までに、先住民共同体・日本人社会・ロシア人社会という三つのトポス(場所)が生成している。本稿は、日本とロシアという近代国家の邂逅と国境画定のプロセスの中で崩壊していった千島の第一のトポス、主にアイヌ共同体の盛衰をたどることによって、北方領土問題の歴史的側面を明らかにするものである。, During the Japanese-Soviet negotiations in 1955-56, the Japanese government began to insist that Etorofu and Kunashiri weren't included in the Kuril Islands, which Japan abandoned under the San Francisco Peace Treaty in 1951. Therefore, the Japanese government ceased using "the South Kurils" and began to call Etorofu, Kunashiri, Shikotan and Habomai "the Northern Territories." Along with the spread of the term "the Northern Territories." the role of the Kuril Islands as the stepping stones between Kamchatka and the east of Hokkaido, and the history of the indigenous people, the Ainu, have been forgotten. From ancient times to the present, there have been formations of three different toposes (places) on the Kuril Islands : the first is the community of indigenous people, the second is the Japanese society, and the third is the Russian society. This article is devoted to tracing the rise and fall of the first topos, which was collapsed in the process of the border demarcation between the two new modern states, Japan and Russia. This paper alsa deals with clarifying the historical side of the Northern Territories problem., 5, KJ00004255948, 論文, Article}, pages = {27--62}, title = {千島列島における第一のトポスの盛衰について : 「北方領土」と千島}, volume = {6}, year = {2004}, yomi = {クロイワ, ユキコ} }