WEKO3
アイテム
アジア・ナショナリズムの勃興期における景観の役割 : 志賀重昂『日本風景論』と土屋健治『カルティニの風景』との視座の比較
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/1186
https://iwate-pu.repo.nii.ac.jp/records/11865a1e4c5c-2418-4a9c-97da-fbad611030be
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-12-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | アジア・ナショナリズムの勃興期における景観の役割 : 志賀重昂『日本風景論』と土屋健治『カルティニの風景』との視座の比較 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Role of Landscape in the Rising Stage of Asian Nationalism : The Comparison of Perspectives between S. Siga's "Nihon Fukeiron" and K. Tsuchiya's "Kartini no Fukei"- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 景観 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アジア・ナショナリズム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 志賀重昂著『日本風景論』 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 土屋健治著『カルティニの風景』 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | R. A. カルティニ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Landscape | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Asian Nationalism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | S. Siga's "Nihon Fukeiron" | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | K. Tsuchiya's "Kartini no Fukei" | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | R. A. Kartini | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11348438 | |||||
著者 |
米地, 文夫
× 米地, 文夫× 増子, 義孝× YONECHI, Fumio× MASUKO, Yoshitaka |
|||||
著者所属(日) | ||||||
岩手県立大学総合政策学部 | ||||||
著者所属(日) | ||||||
岩手県立大学総合政策学部 | ||||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Article | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 1894年に志賀重昂(1863-1927)によって書かれた『日本風景論』と, ほぼ一世紀後の1991年に刊行された土屋健治(1942-1995)の『カルティニの風景』とを用いて, 両者の視座の比較を行い, アジア・ナショナリズムにおける景観の役割を明らかにした。R.A.カルティニ(1879-1904, インドネシアの女性運動・女性教育の先覚者)の書簡集「暗黒を越えて光明へ』(1911年)と, 志賀の『日本風景論』とは, ほぼ同時期の出版物であり, ともに自国の風景について述べ, 自国民のナショナリズム形成に大きな影響を及ぼした点が共通している。 しかしながら, 両者の違いも大きい。志賀の『日本風景論』は, 日本の景観の他国のそれに対する優越性を説き, それゆえに他国を支配し得るという飛躍した景観論を唱え, 欧米列強の植民地支配に伍したアジアへの侵略を正当化する帝国主義的ナショナリズムへ, と国民を駆り立てる役割を担った。 一方, 土屋は『カルティニの風景』において, カルティニの景観記述を, 他国による植民地支配からの脱却を目指す人々に「うるわしのインドネシア」を認識させ, ナショナリズムの勃興を促す触媒的役割を演じた, と位置づけている。 この土屋の『カルティニの風景』は, 『日本風景論』に始まる国粋主義的な傾向の強い日本の景観論の流れに対し, 一種のカウンターとしての役割を果たす書である。我々は, 土屋の書を, 日本の景観論に国際的視野を与える, 画期的な書であると評価したい。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This article sheds light on the role of landscape in the context of nationalism in Asia by comparing of the perspectives of "Nihon Fukeiron" and "Kartini no Fukei", which were written by Shigetaka Siga (1863-1927) in 1894 and Kenji Tsuchiya (1942-1995) in 1991, respectively, almost a century later. R. A. Kartini (1879-1904) is known as a pioneer of the women's lib movement and women's education in Indonesia and by a collection of her letters "Door Duistermis tot licht" ("From the Darkness comes Light") Kartini's "Door Duistermis tot licht" (1911) and Siga's "Nihon Fukeiron" were published almost in the same period and both are similar in that they had a tremendous influence on the formation of each country's nationalism by describing the landscapes of their own countries. However, they also differ in many aspects. Siga's "Nihon Fukeiron" illogically argued that the landscape in Japan is superior to other countries' and that therefore, Japan could legitimately to dominate other countries. As a result, his writing played an important role in driving the people in Japan to imperialistic nationalism, which justified an invasion of Asian countries in line with colonial rule of the great powers in Europe and America. Tsuchiya, on the other hand, defines in "Kartini no Fukei" that Kartini's description of landscape played the role of a catalyst in the rise of nationalism in Indonesia by creating the awareness of a "Beautiful Indonesia" amongst those who seeking ways to move their country out from under colonial rule. Tsuchiya's "Kartini no Fukei" provided a counter point to the Japanese school of studies on landscape which show a strong nationalistic tendency. In conclusion, we can evaluate Tsuchiya's writing as an epoch-making work, which adds an international perspective to the Japanese studies on landscape. | |||||
書誌情報 |
総合政策 en : Journal of policy studies 巻 5, 号 1, p. 119-135, 発行日 2004-01-16 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 5 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00004255903 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13446347 |